maandag 20 augustus 2007

Bier met kersen

Om mijn blik op de wereld te verruimen probeer ik de laatste tijd wel eens een ander biertje uit. Dan haal ik een six-pack bij de supermarkt, vaak Belgische. Laatst had ik een paar keer De Koninck een lekker bovengistend biertje met een Bourgondisch aroma. Prijs en kwaliteit zijn bovendien goed in verhouding.
Zaterdag had ik een pak Bellevue Kriek meegenomen. Op de flesjes zaten rode etiketten met een plaatje van een trosje kersen, maar die had ik in de winkel niet eens gezien.Maandag legde ik ze in de koelkast, en later op de avond trok ik er één te voorschijn. Ik maakte hem open, gooide de bierdop zoals bij ons gebruikelijk met een brede armzwaai in de schemerlamp, nam een flinke slok en verslikte me gruwelijk, terwijl het bier schuimend uit het flesje spoot.
G*tverd*mme. Dit smaakte niet naar bier, dit was slootwater met een wee-zoetig bijsmaakje. Suikerfabriek met vruchten. Nog smeriger dan die yoghurt met appeltaartsmaak en zelfs echte stukjes appel-kruimel van één of andere toetjesfabrikant.
Creatief bedoeld ongetwijfeld, laten we eens gek doen. Bier geschikt gemaakt voor watjes die geen echt bier kunnen verdragen. Niets is meer echt. Alles wordt tegenwoordig maar aangelengd om er de scherpe kantjes vanaf te halen, om de waarheid te verhullen onder een zachte wollen deken van illusies. Iedereen moet aan het bier want dan hoor je er bij, maar dan wel een bier met de smaak en een gevoel van een fruitig en zoetig welbehagen.
‘Vind jij dit lekker?’, vroeg ik aan Dolf.
Die kende het niet. Ik zei dat hij ze op mocht drinken als hij ze lekker vond, anders moet ik de komende tijd mensen uitnodigen om mijn biervoorraad op te maken. Hij keek me wat meewarig aan.
‘Dat had je toch wel kunnen zien,’ zei hij, ‘er staan kersen op het etiket.’
Ik vroeg hem wat er dan op zijn flesje stond.
(Had ik al gezien).
‘Hertog Jan’, zei hij.
‘Nou dan’, zei ik, ‘er zit toch ook geen hertog in jouw bier?’
(Had ik al voor de vorige vraag bedacht).
Op dat punt moest hij zich gewonnen geven.
(Was ingecalculeerd).
Ik heb mijn flesje braaf leeg gemaakt. Wij gooien geen bier weg, zelfs niet als het smaakt naar met chemisch afval verontreinigd slootwater en ruikt naar een lijk dat lang in de zon gelegen heeft.
Nu heb ik nog vijf Krieks in de koelkast. De eerste lezers die het wel wat lijkt en die mijn wanhopig zoeken naar zuiverheid niet delen zijn van harte uitgenodigd voor een biertje

Geen opmerkingen: